ראיון העבודה הוא השלב האחרון וכנראה החשוב ביותר בתהליך חיפוש עבודה ומיון עובדים למשרה חדשה. זוהי למעשה הפגישה הראשונה ביניכם לבין המעסיק (או נציג כוח האדם מטעמו) שתקבע מבחינתו האם אתם המתאימים ביותר לאיוש התפקיד.
בכתבה זו נסקור כמה נקודות שחשוב להכיר וניתן טיפים יעילים שיסייעו לך להשאיר את הרושם הטוב ביותר כבר בראיון העבודה הבא וכך להגדיל את סיכוייך להתקבל לעבודה שמעניינת אותך.
הכנות ביום שלפני...
הכינו סקירה קצרה של קורות החיים שלכם, כולל מצב משפחתי ואישי, השכלה, ניסיון תעסוקתי ולמה למעשה הגעתם לראיון זה.
הכינו מעין נאום שאורכו כ-2 דקות ועברו עליו מספר פעמים, כך שתדעו בדיוק (אבל לא בע"פ) מה אתם רוצים להגיד. המטרה היא להציג את עצמכם בצורה הטובה ביותר, באופן שסוקר את יתרונותיכם היחסיים והישגיכם המקצועיים מבלי להאריך יותר מידי בפרטים שאינם רלוונטיים.
לדוגמא: שלום, שמי עמית ואני בן 35, נשוי בלי ילדים. בשנת 2007 סיימתי תואר ראשון במחשבים מטעם אוניברסיטת ת"א ועבדתי במשך 3 שנים בחברת אינטל כהנדסאי בכיר במחלקת תפעול ובקרה.
במסגרת תפקידי הייתי ממונה על ייצור מעבדים ושבבים ואחראי על צוות של 10 עובדים. כיום אני מחפש עבודה מאתגרת ומעניינת בתחום המחשוב ובה אוכל לתרום מהידע והניסיון שברשותי.
ערכו מחקר מקדים על מקום העבודה. באם תשאלו מדוע הנכם מעוניינים במשרה תוכלו להרשים את המראיין עם ידע רלוונטי, המראה על רצינות וכבוד לחברה / ארגון אליו אתם מבקשים להצטרף.
פנו לחברים או מכרים שהיו להם אינטראקציה משותפת עם החברה ובררו פרטים אודותיה ועל האדם שעתיד לראיין אתכם.
אל תשכחו לחפש במקורות מידע מקוונים כמו: גוגל, לינקדאין, פייסבוק וכדומה.
חיפוש שם החברה / המעסיק יוביל אתכם למידע רב, שעשוי לסייע לכם להתכונן טוב יותר לראיון העבודה הקרב. תרגישו הרבה יותר נוח לשוחח עם המראיין כשברשותכם ידע מוקדם אודות המעסיק ותחומי פעילותו.
הכינו תשובות נאותות ותמציתיות לשאלות נפוצות כגון:
-
מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם? גם אם יש לכם רגשות מעורבים לגבי מקום עבודתכם הקודם, זהו אינו המקום להביע אותם. השתמשו במילים ניטראליות ותנו תחושה כי זו הייתה החלטה מקובלת על שני הצדדים.
-
מהן התכונות החיוביות שלך ומהן החולשות שלך? הקפידו לשלב בתשובה את הדרך שבה אתם מתגברים או מתמודדים עם אותה תכונה שלילית. פרפקציוניזם היא תשובה שחוקה שלא תתקבל היטב.
-
כיצד אתה מתמודד עם לחץ? תנו דוגמא שבה התמודדתם היטב עם סיטואציה מלחיצה במיוחד.
-
מה אתה יודע על הארגון שלנו? זה המקום להוסיף כמה מילים על הדרך בה תוכלו לתרום לארגון.
-
היכן אתה רואה עצמך בעוד 5 שנים? אל תאריכו בדברים, שמרו על פרופורציה וענו תשובה כנה.
-
כיצד הניסיון שלך רלוונטי למשרה זו? קראו היטב את דרישות התפקיד והתמקדו רק בפרטים הרלוונטיים מעברכם.
-
כיצד אתה רואה עצמך משתלב / תורם לחברה שלנו? הקפידו לתבל את התשובה בפרטים שקראתם מראש על החברה.
-
כיצד תתפקד בצוות? תנו דוגמאות על עבודת צוות מוצלחת בה הייתם שותפים.
-
האם תהייה מוכן לעבוד שעות נוספות? כדאי לענות שבכלליות כן. הפרטים יופיעו בהסכם העבודה בכל מקרה ואז תוכלו לבחון אותם בקפידה.
-
מהן דרישות השכר שלך? ערכו בדיקה מקדימה וענו בקצרה סכום ממוצע.
כמו כן, הכינו שאלות משלכם למראיין, המצביעות על הכנה מקדימה והפעלת שיקול דעת. אם יש לכם אפשרות, ערכו סימולציה עם אדם אחר שישאל אתכם את השאלות ויתן פידבק על התשובות שנתתם.
בדקו היכן בדיוק יערך הראיון (לא נעים להכנס ללחץ רגע לפני כי לא מוצאים את הרחוב הכניסה, וודאו שאתם יודעים בדיוק כיצד להגיע ליעד ובאיזו שעה עליכם לצאת מהבית על מנת לא לאחר לראיון.
הכינו מראש את המסמכים שתרצו להביא אתכם: עותק של קורות החיים, מכתבי המלצה של מעסיקים קודמים, תעודות וכולי.
היום הגדול: מועד ראיון העבודה שלך הגיע!
-
הקפידו על הופעה מסודרת, מכובדת ונאה.
-
הגיעו למקום המפגש לפחות 10 דקות קודם על מנת שיהיה לכם זמן לעבור על הרשימות שהכנתם ועל מנת שתוכלו לבדוק שהופעתכם תקינה לפני הפגישה עם המראיין.
-
כבו את הטלפון הנייד. אם הוא ירטוט במהלך הראיון זה יסיח את דעתו של המראיין ואין כל סיבה אמיתית שזה יקרה.
שפת גוף בראיון עבודה ובכלל
שפת הגוף שלנו היא אחד הדברים החשובים ביותר שעלינו להקדיש לו תשומת לב במהלך ראיון עבודה.
הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשדר בטחון ורוגע:
-
רגע הפגישה עם המראיין - רושם ראשוני נקבע בשניות ספורות אבל נשאר לנצח. הקפידו להישיר מבט אל המראיין, לחייך ולהושיט את היד ללחיצת יד רשמית.
-
ישיבה - שבו בתנוחה שתהייה לכם נוחה, אך בגב זקוף, צמוד למשענת הכסא.
-
תנועות ידיים - שמרו את הידיים קרוב אליכם, על משענת הכסא או על הרגליים. אל תקמצו את כפות הידיים אלא השאירו אותן פתוחות, כדי לא לשדר לחץ. אל תישענו עם הידיים על השולחן ושמרו על המרחב האישי של המראיין.
-
תנועות הפנים - הקפידו לחייך מידי פעם ותמיד השרו מבט אל המראיין ואל תסתכלו לצדדים. מבט מפוזר מעיד על חוסר תשומת לב במקרה הטוב ועל חוסר כנות במקרה הרע.
6 טיפים למהלך ראיון העבודה שלך
-
הקפידו להיות מנומסים ונעימים, למרות הלחץ.
-
נסו לשבור את הקרח וליצור אווירה נינוחה אך לא חברותית מידי. המראיין רוצה לדעת שתוכלו להשתלב גם בצורה חברתית בהווי המשרדי ולכן, חשוב שיראה שאתם אנשים חיוביים ונחמדים. מחמאה על פריט שנמצא במשרדו או הערה על "כמה חם היום", יגררו שיחה פחות פורמאלית בטרם הראיון יתחיל.
-
השתדלו לענות תשובות קצרות ולעניין. אומנם הכנתם רשימות, אך אל תשמעו כאילו שיננתם אותן בע"פ.
-
אם אינכם מצליחים להסתיר את הלחץ (הקול רועד, הידיים מזיעות), התנצלו והודו (בחיוך) בפני המראיין שאתם מעט לחוצים. הוא/היא ללא ספק יעריכו זאת והודאה שכזו מראה על אנושיות ויכולת להודות בקשיים.
-
בסיום הראיון בקשו מהמראיין את כרטיס הביקור שלו ובררו מתי עתיד להסתיים סבב הראיונות לתפקיד.
-
הקפידו להודות למראיין על ההזדמנות שניתנה לכם להתמודד על המשרה וסיימו את הראיון בלחיצת יד וחיוך.
בהצלחה!