ייעוץ אישי בחינם או בתשלום - רק תבחר/י!

לקבלת מידע כללי ללא תשלום - בחינם

ניתן לעשות שימוש באחת משתי האפשרויות הבאות: הפורום של פורטל זכויות העובדים או עמוד הפייסבוק של פורטל זכויות העובדים
 

יעוץ אישי 24 שעות ביממה

אנחנו מפעילים צ'אט בוט חינמי, שיכול לעזור לכל עובדת ועובד לקבל מענה אישי, ללא המתנה - בכל שעה ובכל יום, כל השנה.

לחצ/י לשיחה עם עו"ד

זה רק נשמע כמו מקצוע - על לימודים וקריירה

דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (27) דירוגים | דירוג ממוצע (5)

בשוק העבודה הדינמי והמאתגר של היום, עומדות בפני מי שעומד בצומת קבלת ההחלטות באשר לכיוון בקריירה שתי ברירות מרכזיות.

הראשונה היא לבחור במסלול לימודים בתחום המהווה עדיין פרופסיה מובהקת, כמו רפואה, ראיית חשבון או הנדסת מזון.

השנייה, לגלות גמישות מחשבתית ונכונות לפשרות, ולהיות מוכן לאפשרות הסבירה לעסוק בעתיד בתחום שונה בתכלית מתחום הלימודים בו בחר.

אופציה זו מעמידה דילמות לא פשוטות, מצריכה התבוננות מפוכחת במציאות התעסוקתית, והסתגלות לשינויים הנדרשים.

מאידך, מי שישכיל למנף את הידע שצבר ואת הכישורים שבאמתחתו, ימצא כי לא פעם נפתחות בפניו דלתות לתחומי עיסוק מתגמלים ובעלי עניין רב ופוטנציאל קידום משמעותי.

עד לפני שנים ספורות, לימודים אקדמיים ורכישת השכלה גבוהה, עמדו ביחס ישר לרכישת מקצוע. ואולם, מאז תחילת שנות התשעים התרחש תהליך ששינה לחלוטין את התמונה.

הכוונה היא בראש וראשונה לכניסת המכללות לתמונה האקדמית העגומה, אשר הנגישה את ההשכלה הגבוהה לכל שכבות האוכלוסייה, אך בה בעת גם הורידה את רמת הלימודים והובילה להצפת השוק בצעירים עם דיפלומות ותארים, שערכן המעשי בקרב המעסיקים מוטל בספק.

בעבר הלא רחוק מי שחלם להיות רופא למד רפואה. מי שחשק בתפקיד מכניס של מפתח תוכנה בחברת היי-טק למד הנדסת מחשבים.

מי שרצה להיות סוכן נסיעות, למד תיירות, ומי שחשקה בספת הפסיכולוג נרשמה ללימודי פסיכולוגיה קלינית.

ואולם, בשנים האחרונות עבר שוק התעסוקה טלטלה של ממש ושינויים מרחיקי לכת, בגינן הפך שוק זה לגמיש יותר ויציב הרבה פחות.

במקביל, גם תחום ההשכלה הגבוהה וההכשרות המקצועיות ששינה את פניו, הפך את הקשר שהיה בעבר ישיר ובלתי-אמצעי, בין הלימודים לעבודה ולקריירה שבסיומם, לרופף ביותר.

למעשה, הפכו מסלולי הלימוד לדרך חתחתים, שתחילתה ידועה, אך סופה לוט בערפל.

בעידן שכזה, בוגר לימודי רפואה עשוי לעסוק דווקא בפיתוח מוצר רפואי בחברת הזנק או סטארט-אפ ביו רפואי, בוגר מדעי המחשב יעסוק בבניית אתרים באינטרנט, בוגרת לימודי הפסיכולוגיה תעניק ייעוץ ארגוני לחברות, ובוגר לימודי התיירות ישתלב בכלל בתפקיד של שיווק מכשירים סלולאריים בחברה גדולה.

בעבור מקצת מבוגרי האקדמיה, מדובר במגמה מבורכת. האפשרות לגמישות בבחירת מסלול הקריירה, והפתיחות שקיימת בשוק התעסוקה לתמהיל תפקידים מגוון, ללא קשר לתואר האקדמי, נתפסים על ידם כהזדמנות לחופש בחירה ולחישוב מסלול מחדש.

ואולם, בעבור רבים אחרים, מדובר, במקרה הטוב, במצב מבלבל ומדאיג, ובמקרה הרע, בסיטואציה בלתי אפשרית של אי-וודאות תעסוקתית וחוסר יכולת להגשים את השאיפות התעסוקתיות האמתיות אליהן ניסו להתכוונן מבעוד מועד.

לימודים = מקצוע? יש חיה כזו!

חשוב להדגיש כי גם כיום ישנם מקצועות מסוימים ופרופסיות בהם נישמר באופן הדוק יחסית, הקשר שבין מסלול הלימודים לעבודה המובטחת בסיומם.

מבין המקצועות הבולטים ניתן למנות: לימודי סיעוד שבסופם עבודה כאח / אחות, לימודי הוראה שבסופם עבודה כגננת/מורה, ולימודי הנדסה קלאסיים כגון הנדסת מכונות שעם בסיומם, ברמת וודאות גבוהה, ניתן יהיה להשתלב בעבודה כמהנדס בתחום זה.

בצד המקצועות שנמנו, קיימים תחומי לימוד כלליים יותר, המוציאים את בוגריהם מספסלי האקדמיה לזירת שוק תעסוקה דינאמית וגמישה.

ברשימה מכובדת זו ניתן למנות את לימודי התקשורת, השיווק, מנהל העסקים וגם המשפטים.

חלקם לא מבטיחים עבודה בתחום הנלמד מעצם הגדרתם כדיסציפלינה רחבה, ובאחרים קיימת רוויה בשוק התעסוקה, המחייבת פניה לתחומים אחרים, על מנת למצוא פרנסה הולמת.

אז מה ניתן ללמוד מזה?

על מנת להיערך כראוי למלחמה בג'ונגל התעסוקתי הסבוך ולמצוא את הדרך המתאימה להגשמת הקריירה, חשוב, בראש וראשונה, לבחון את השוק בטרם מתקבלת ההחלטה על מסלול הלימודים.

יש להתייחס אל הנושא בכובד ראש, כאל השקעה בעתיד, ולא כאל אפיזודה סטודנטיאלית זמנית וחולפת.

היכרות מוקדמת עם הזירה היא תנאי הכרחי לקבלת החלטה מושכלת. זה הזמן להותיר את החלום בצד, ולהביט במציאות החיים במבט תבוני ומושכל.

לוודא מה דרישות השוק בהווה, מה צפויות להיות הדרישות בעוד מספר שנים, ולהיערך בהתאם.

בהקשר זה, חשוב שלא להתפתות לנהור אחרי טרנדים, חוגי לימוד אפנתיים, שטחיים ובינתחומיים, עם שמות המשדרים יוקרה, שמאחוריהם מסלול תיאורטי ולא פרקטי, שלא מעניק בשוק התעסוקה ערך מוסף ממשי.

בשלב הבא, ניתן ורצוי לבחון מהם התחומים הקרובים לתחום בו חשקתם לעסוק, ובכך להרחיב את היריעה ולמקסם את האופציות התעסוקתיות שלכם לעתיד.

כך למשל, בעבור מי שלמד יחסים בינלאומיים במטרה להשתלב בתפקיד דיפלומטי, קיימת אפשרות למצוא עבודה מלאת סיפוק בתחום הייבוא.

עבור מי שרצתה להיות פסיכולוגית, קיימת אפשרות לפנות לעבודה סוציאלית או הנחיית קבוצות, ובכך לזכות במגוון אפשרויות ריאליות יותר למציאת עבודה.

מי שחשק בתפקיד בתעשיית התרופות ופנה ללימודי ביו טכנולוגיה, יכול להיפתח לאפשרות לשלב קורסים בשיווק, על מנת לעבוד בעתיד בתפקיד של תועמלן (מכירות בתחום הפארמה).

מי שפנה ללימודי משפטים, לא חייב להיות עורך דין ולייצג לקוחות בפני שופט, אלא יכול לתעל את הידע הרב שרכש לטובת תפקיד מאתגר בחברת ביטוח.

קראו עוד על: רילוקשיין לצורך קידום הקריירה

בוגר אוניברסיטה? 

האמרה השגורה 'אין חכם כבעל ניסיון' מקבלת משנה תוקף בכל הקשור לצעדים נכונים בקריירה. על כן, רצוי שלא להיאחז בחלומות ישנים ולהתעקש על מציאת משרה נחשקת המתיישבת במדויק עם הפנטזיה המקצועית, אלא לאמץ גישה בוגרת ופרגמטית יותר.

יחס בוגר לסיטואציה, משמעו להרחיב את שדה הראיה, לפקוח עיניים ולראות כיצד ניתן לשים דריסת רגל בארגון אטרקטיבי, לצבור ניסיון תעסוקתי, להתפרנס ולהתקדם.

הפן החיובי בהחלטה שכזו, הנה האפשרות לדחות את הקץ באשר להחלטה 'מה לעשות כשנהיה גדולים' ולקבל תובנות חדשות באשר לתחומי העניין, הכישורים והיכולות האישיות.

בנוסף, במקרים רבים מאפשר צעד שכזה לגלות שתחומים ותפקידים רבים, שנשמעו על פניו כמשמימים ולא אטרקטיביים, הם בעצם מגוונים ומרתקים מאוד, וטומנים בחובם עולם ומלואו של עשייה מבורכת ומאתגרת.

קראו בהרחבה: לבחור מקום עבודה שהכי מתאים לך!

ומה המעסיק רוצה?

חוקרים מתחום עולם העבודה מצביעים על כך שבבואו לגייס כוח אדם לחברה, שם המעסיק של היום דגש רב יותר על האדם שמולו, על יכולותיו וכישוריו המגוונים, ופחות על התואר הספציפי שלמד.

למעט במצבים של פרופסיה מובהקת, אין זה משנה אם למועמד זה או אחר תואר במדעי המוח או במדעי המדינה.

חשוב היכן למד, במוסד בעל רמה אקדמית נאותה ודרישות גבוהות או במכללה שכוחת אל, האם הצטיין, והאם ניחן בתכונות אישיות רצויות והולמות למשרה, כגון אסרטיביות, כושר מנהיגות, יצירתיות, כושר ארגון, יכולת לעבוד עם אנשים וכדומה.

על מנת לצלוח את משוכת הקבלה לעבודה, באם מידת הרלוונטיות של התואר האקדמי למשרה המוצעת קלושה, אין צורך להסתיר, לחטוא לאמת או להצניע אותה.

במקום זאת, יש להבליט הכשרות או קורסים שנלמדו במהלך התואר, אשר עשויים לתרום לכם בביצוע המשימות המתבקשות מהתפקיד עליו אתם מתמודדים.

כך, למשל, אם אתם מתמודדים על משרה של שילוח בינלאומי המצריכה קיום קשר הדוק עם בעלי עסקים מסין, ובאמתחתכם תואר בלימודי מזרח אסיה, זה הזמן לשלוף מן הכובע את הארנב השפתי ולספר על הקורס הבסיסי במנדרינית.

אם המשרה המדוברת היא בתחום המכירות, פרטו על הקורס בשיווק שלמדתם במסגרת התואר בתקשורת, ונמקו מדוע הידע שצברתם יתרום לכם לבצע בהצלחה יתרה את התפקיד הנכסף.

באם תישאלו במהלך ראיון העבודה מדוע אתם פונים למשרה שאינה הולמת את מסכת הלימודים שסיימתם זה מכבר, שתפו בצורה כנה בשיקולים ובמורכבות.

אחרי הכל, מעסיקים מעריכים מאוד תכונות של כנות ופתיחות, ותרים אחר מועמדים אותנטיים, שגם יודעים לגלות גמישות ונכונים לפשרות מניחות את הדעת.

ולבסוף, הדגישו כי התואר חידד אצלכם את החשיבה הביקורתית, הידע הכללי, היכולת לפתור בעיות ולהתמיד בפתרון משימות מורכבות.

ספרו על העניין שגיליתם בלימודים, על ההשקעה ועל האתגרים, והראו למעסיק כי בפניו מועמד איכותי ופתוח, בעל ידע רחב ובין תחומי, הנכון להתמודד עם כל משימה שתוטל עליו.

קראו עוד: מותר ואסור לשאול בראיון עבודה

אנחנו כאן בשבילך!
לכל עובדת ועובד יש זכויות לפי חוק. פגעו בזכויות שלך? רוצה לבדוק מה קובע החוק?
מידע לעובדים ולמעסיקים
פורטל זכויות העובדים © המידע באתר ניתן באופן תיאורטי ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין מנוסה!
cccccfff