במציאות הכלכלית של ימינו, התופעה של היקלעות מקומות עבודה לקשיים כלכליים ולעיתים אף עד כדי קריסתם המוחלטת, הנה למרבה הצער תופעה נפוצה למדי.
תופעה זו פוקדת הן חברות גדולות, לרבות כאלו הנסחרות בבורסה, והן בתי עסק בינוניים וקטנים. מדי חודש אנו מטפלים במאות ואלפי פניות של עובדים ועובדות, שחשים כי המעסיק שלהם נקלע לקשיים כלכליים ורוצים לדעת מה אפשר לעשות.
המדריך שלפניך מסביר בפירוט רב כיצד ניתן לזהות שהמעסיק נקלע לקשיים פיננסיים וכיצד יש לפעול.
בכל שלב ניתן ליצור קשר טלפוני עם עורכי הדין שלנו במספר: 072-336-0524
הסיבות לקשיים הכלכליים אליהם נקלעים מקומות העבודה יכולות להיות רבות ומגוונות, כגון ניהול מקצועי / פיננסי כושל, קשיי גבייה, עודף תחרות בשוק, קריסת לקוחות / ספקים עיקריים, השפעת המשבר הכלכלי הגלובלי ועוד.
למעשה, רובם המוחלט של העסקים שקורסים בישראל לא נובע דווקא מחוסר רווחיות אלא מתזרים מזומנים שלילי. תזרים זה נובע מכך שהכסף שצריך להגיע לעסק פשוט אינו מגיע.
דבר זה נובע מלקוחות גדולים וקטנים כאחד שמאחרים בתשלום, צ'קים חוזרים, לקוחות עסקיים שפושטים רגל או חיובים חסרים עקב רשלנות עובדים וכדומה. כתוצאה מכך תשלומים רבים שאמורים להגיע לעסק ולהזרים לו חמצן הופכים לתשלומים אבודים, ובסופו של דבר מביאים לקריסת העסק.
במקרה הטוב יחסית, המעסיקים מצליחים איכשהו לחסל את חובותיהם ולסגור את העסק מיוזמתם. אולם, בלא מעט מקרים הם נאלצים לסגור את העסק בעל כורחם וכנגד רצונם, בשל הליכים שנכפים עליהם על ידי נושיהם, ולרבות הליכי פירוק, פשיטת רגל, כינוס נכסים, הוצאה לפועל וכדומה.
בכל מקרה, תהיינה אשר תהיינה הסיבות להיקלעות המעסיק לקשיים, בסופו של דבר מבחינת העובד, התוצאה הינה אותה תוצאה: מקור פרנסתו ועתידו הכלכלי נמצאים בסכנה.
ובמידה והסכנה זו אכן מתממשת חלילה ומקום העבודה אכן קורס, אזי העובד כבר ניצב בפני בעיה כפולה: הן מבחינת אובדן מקום עבודתו, והן מבחינת חוסר הוודאות לגבי היכולת שלו לגבות את חובות מקום עבודתו כלפיו.
במקרה כזה מתעוררת השאלה כיצד על העובד לנהוג על מנת להגן על זכויותיו הסוציאליות ולגבות את המגיע לו ממקום עבודתו.
באופן כללי, התשובה לכך הנה כי מוטב להיערך לקראת מצב כזה מוקדם ככל האפשר, ובמידת הצורך גם מומלץ מאד להיעזר בייעוץ משפטי צמוד. שכן, ייעוץ משפטי מקצועי יכול לאפשר לעובד להיערך מבעוד מועד על מנת לעמוד על המשמר, ולמצות את זכויותיו במקרה כזה במלואן ובהקדם האפשרי.
על מנת להיערך מבעוד מועד חשוב כמובן לזהות מוקדם ככל הניתן את עובדת היקלעותו של המעסיק לקשיים. אולם מטבע הדברים, המעסיקים אינם ששים לחשוף מיוזמתם עובדה זו בפני אף גורם שהוא, לרבות עובדיהם, אלא עד כאשר החשיפה הינה כבר בלתי נמנעת מבחינתם. כלומר, כאשר הם כבר נאלצים לסגור את העסק או שהעסק נקלע להליכי פירוק.
חוסר הרצון של המעסיק לחשוף את היקלעותו לקשיים כלכליים יכול לנבוע מתוך סיבות שונות, חלקן אף מובנות מבחינה אנושית. סיבה כזו יכולה לנבוע למשל מהתקווה שאולי המדובר במשבר זמני בלבד, אשר עתיד לחלוף במהרה, כך שהעסק יצליח להתרומם ולהתגבר על קשייו הכלכליים.
סיבה אחרת יכולה לנבוע מתוך חשש לגרום לדמורליזציה בקרב העובדים, או מתוך חשש לפגיעה בשמו הטוב של העסק, לרבות מבחינת הלקוחות והנושים, דבר שאף הוא עלול לפגוע בסיכויי היחלצותו של העסק מקשייו הכלכליים.
אולם, ישנם גם מעסיקים שעלולים לפזר באופן מכוון דיסאינפורמציה מוטעית בקרב עובדיהם, ולהשלות אותם כי מצב העסק שפיר ואין כל חשש לעתידו, בעוד שהאמת רחוקה בכך. דבר זה עלול להרדים את העובדים, ולגרום להם להיות שאננים ולהזניח את הטיפול בזכויותיהם, עד אשר המצב עלול כבר להיות מאוחר מדי מבחינתם.
לפיכך, מומלץ לכל עובד להכיר את הסימנים המקדימים שעשויים לעזור לו לזהות בעצמו את היקלעות מעסיקו לקשיים. המדובר באינדיקציות המהוות מעין נורות אזהרה אשר מאותתות על הדרדרות העסק והיקלעותו למשבר כלכלי.
כעת נסקור את הסימנים העיקריים לזיהוי מעסיק אשר נקלע למשבר כלכלי. בנוסף, נסביר מהם הצעדים הפרקטיים שמומלץ לעובד לנקוט במקרה שהוא אכן כבר זיהה שמעסיקו נקלע לקשיים פיננסיים.
איך מזהים שהמעסיק בקשיים כלכליים?
הסימן המובהק ביותר להיקלעות העסק לקשיים הינו היקלעותו לגרעון מתמשך בתזרים המזומנים. גירעונות נקודתיים וזמניים יכולים לקרות לכל עסק, והדבר איננו מצביע בהכרח על סכנה מוחשית לקיומו.
אולם, כאשר הגירעון איננו נפתר תוך מספר חודשים, או כאשר הרווח התפעולי של החברה קטן מחודש לחודש, זהו סימן מובהק לכך שהחברה נמצאת לקראת משבר או שהיא כבר נמצאת בתוך משבר.
קיימים קריטריונים נוספים המצביעים על מצב העסק. כגון קיטון בהכנסות, אי כניסת לקוחות חדשים, הקטנת היקף שיגור ההצעות ללקוחות, הקטנת סגירת העסקאות, הקטנת סל ההזמנות המצטבר ועוד.
המדובר במספר הלקוחות החדשים שנכנסו לעסק, שהתעניינו בשירותים / מוצרים ושסגרו עסקה, מספר ההצעות שנמסרו ללקוחות קיימים וחדשים, היקף וכמות העסקאות שנסגרו עם לקוחות קיימים וחדשים, היקף וכמות הפעילות העתידית של העסק על בסיס הזמנות קיימות.
לדוגמא: כמה חודשי עבודה בפועל יש לעסק רק על בסיס הזמנות שאושרו על ידי הלקוחות.
מטבע הדברים, לא כל עובד יכול להיחשף למידע הזה לגבי העסק בו הוא עובד. שכן, המדובר במידע שאיננו נגיש לכל עובד. באופן כללי, ניתן לומר שככל שמעמדו ותפקידו של העובד במקום העבודה שלו הינו גבוה יותר, כך גם גדלה יכולתו לזהות את מצבו העכשווי של העסק ואת היקלעותו למשבר כלכלי. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בחברות גדולות.
יחד עם זאת, ישנם בכל זאת מספר סימנים מקדימים בהם ניתן להיעזר לשם כך. ככל שהסימנים הולכים ומצטברים כך גם גדלים הסיכויים כי העסק אכן נקלע לקשיים.
לא את כל הסימנים הללו יכול העובד הזוטר לזהות בעצמו. אולם, לעיתים הוא יכול להיות מודע לקיומם באמצעות מידע שמגיע אליו, או ליתר העובדים שבמעמדו, מטעם עוזריהם של העובדים בדרגים הבכירים יותר, ולעיתים אף באמצעות העיתונות הכלכלית ואמצעי התקשורת השונים.
להלן עיקר הסימנים לזיהוי מעסיק שנקלע לקשיים כלכליים, לרבות עקב תזרים מזומנים שלילי:
דחיית תשלומים לספקי המעסיק: העסק מתחיל לעכב את ביצוע תשלומיו לספקיו, הן באמצעות העברת התשלומים באיחור, והן באמצעות בקשות לדחיית התשלומים לספקים, להחלפת צ'קים בצ'קים עתידיים וכדומה. הדבר תקף גם כאשר הבקשה הינה להחליף שיקים שבידי הספק בסדרה אחרת של שיקים מבנק אחר.
כתוצאה מכך ספקי העסק החלו לפנות אליו בדרישה להקטנת החוב / אובליגו, החוב, או להגדלת ביטחונות. לעתים הדבר כרוך גם שינוי בזהות הגורם המטפל בחובות לספקים אצל העסק.
כלומר, הספק מתבקש לפתע לשוחח עם מנהל הכספים של העסק או עם בעליו בנוגע לחוב פתוח, בעוד שבימים עברו טופל הספק בידי מנהל החשבונות.
הנורה האדומה צריכה להתעורר גם כאשר מדובר בעסק אשר נהג לשלם את חובותיו בצורה סדירה, אך לפתע הוא מבקש שוב ושוב לברר נתונים בנוגע לחובותיו, פעם אחר פעם ובאופן שחורג מגבולות הסביר.
דחיית תשלומים לביטוח הלאומי ולרשויות המס: כאשר המעסיק דוחה שוב ושוב את תשלומיו למוסד לביטוח הלאומי ולרשויות המס, מס הכנסה ומע"מ, הדבר עלול להצביע על קשיי תזרים. כך גם במקרה שהוא מגיש להם בקשות לפריסת תשלומים. ככל שהדבר חוזר ונשנה כך גדלים הסיכויים שאין מדובר בקושי נקודתי, אלא בקשיים מתמשכים של העסק.
דחיית תשלומים לעובדים או פיטוריהם: במידה והמעסיק החל לדחות את תשלומי השכר לעובדים, או להפריש כספים לקופות פיצויי הפיטורים והגמל, הדבר צריך להדליק נורה אדומה במיוחד. כך גם במקרה והמעסיק נאלץ להתחיל לפטר עובדים, על אף שהמדובר בעובדים שמתפקדים כשורה, כך שפיטוריהם אינם נובעים מכשל תפקודי שלהם.
קראו בהרחבה: מועד תשלום השכר החודשי
גיוס כספים מהשוק האפור: כאשר העסק מנסה לגייס כספים מהשוק האפור, הדבר צריך להדליק נורה אדומה על כך שהמעסיק נמצא כנראה במצב נואש. זאת הן בשל הריבית הקטלנית ששוק זה גובה, והן בשל העובדה שלא פעם, אם כי לא תמיד, מדובר בגורמים עבריינים ששומר נפשו יעדיף לרחוק מהם.
החלפת / גלגול צ'קים: לעתים העסק אף מנסה להחליף / לגלגל צ'קים עם עסק אחר. פעולה זו מהווה הונאה ועל כן היא אסורה על פי החוק. שכן, המדובר למעשה בהחלפת צ'קים בין שני גורמים במטרה לגלגל ביניהם את הצ'קים שוב ושוב כדי לנפח את הפעילות העסקית שלהם באופן מלאכותי ולמראית עין, בשעה שאין למעשה מאחורי הצ'קים הללו כל פעילות עסקית אמיתית.
לחץ הבנק הקבוע או החלפתו בבנק חדש: החברה נוהגת לקיים שיחות תכופות עם מנהל הבנק הקבוע שלה. לעתים החברה גם נדרשת עקב לחץ הבנק לגייס הון חיצוני בדחיפות, לצורך המשך פעילותה התקין.
הדבר קורה במיוחד כאשר יתרות החוב של החברה בבנק מנוצלות עד תקרתן, או אף חורגות ממנה מעת לעת. גם כאשר המעסיק מבקש להשהות תשלום בטענה שהבנק המלווה שלו הוחלף ולכן הוא ממתין להנפקת פנקס צ'קים חדש מטעמו, המדובר באינדיקציה ברורה לקשיי תזרים.
מהלך של החלפת בנק של עסק מסחרי איננו עניין של מה בכך, הואיל והוא כרוך בפרוצדורה מורכבת. הדבר עלול להצביע על כך שהבנק הקודם של העסק הפסיק או צמצם את הזרמת האשראי לעסק.
מינוי גורם חיצוני מייעץ: במידה והעסק החליט למנות לעצמו יועץ עסקי, בשעה שלא היה קיים תפקיד כזה אצלו בעבר, הדבר צריך להדליק נורת אזהרה.
המדובר במיוחד במקרים בהם מדובר ביועץ עסקי המתמחה בחילוץ עסקים ממשבר, או כאשר מדובר בעסק קטן או בינוני. שכן, הניהול הפיננסי של עסקים כאלו מצוי בדרך כלל בידי מנהל העסק והנהלת החשבונות שלו, מבלי להיעזר ביועץ עסקי חיצוני.
סימנים כלליים: הספקים מגיעים פיזית למקום העבודה כדי לדרוש את הכספים המגיעים להם? לפתע חסרים חומרי גלם? יש קיצוץ בכל מיני סעיפים קטנים יחסית? כל אלו יכולים לשמש נורות אזהרה. כמו כן מומלץ לעקוב ולקרוא עיתונות כלכלית, ולשים לב אם החברה מופיעה בכותרות הצופות קושי כלשהו לגביה.
הגיע הזמן שלך לעשות משהו ומהר!
במידה והסימנים המקדימים לקשיי המעסיק הולכים ומצטברים, והעובד השתכנע שהעסק מצוי בקשיים חמורים בסבירות גבוהה, מומלץ לו בראש ובראשונה לפנות בהקדם האפשרי לייעוץ וליווי ספציפי באמצעות עורך דין המתמחה בדיני עבודה.
הדבר נחוץ במיוחד במידה והמעסיק כבר הכריז מיוזמתו בפני העובד כי הוא נקלע לקשיים, או במידה וברור שמקום העבודה נכנס למצב של חדלות פירעון. כלומר כאשר מסת חובותיו עולה על מסת נכסיו.
ברוב המקרים, נקיטת הצעדים המקדימים על ידי העובד עשויה מצד אחד, לקצר את פרק הזמן שהוא ייאלץ להמתין עד לקבלת המגיע לו, ומצד שני להעלות את התמורה שהוא יקבל בפועל.
הפניה לעורך הדין יכולה להיעשות באופן אישי, או באמצעות ועד עובדי החברה בה הוא עובד, במידה וישנו כזה במקום העבודה.
במידה ואין ועד עובדים מאורגן ו/או יעיל במקום העבודה, מומלץ לעובד להתאגד ביחד עם כמה שיותר עובדים במקום עבודתו, על מנת לפנות לעורך אחד שיטפל במרוכז בעניינם.
בדרך זו ניתן לנהל מו"מ עם עורך הדין לגבי שכר הטרחה שישולם לו, וכן לחסוך באגרות ובהוצאות ההליכים המשפטיים במידה ויידרשו כאלה. סכומי האגרות לבית משפט ולכונס הנכסים הרשמי, ביחד עם הוצאות פרסום מודעות בעיתון, יכולות להגיע לסכומים של אלפי שקלים, אותם ניתן לחלק בין כל העובדים יחדיו.
כאמור, באופן כללי עדיף לעובדים לפעול באופן מגובש ולהציג חזית אחידה מול המעסיק. יחד עם זאת, יש להיות מודעים לכך שלעתים קיים ניגוד אינטרסים בין קבוצות שונות של עובדים, אשר מחייב כל קבוצה למשוך לכיוון שלה.
הצעדים הנוספים שמומלץ לעובד לנקוט הנם כדלקמן:
קבלת צו פירוק: באופן כללי, עובדים שכבר פוטרו ממקום עבודתם, יעדיפו לפעול במהירות האפשרית לקבל את שכרם וחובות החברה כלפיהם.
לשם כך עליהם לקבל צו פירוק שיאפשר להם לקבל את החובות כלפיהם, לרבות באמצעות המוסד לביטוח לאומי. לעומת זאת, עובדים שלא פוטרו יעדיפו לעתים להימנע מכך, על מנת לנסות לשמר את מקום עבודתם, באמצעות הסיכוי להגעה לתוכנית הבראה לחברה, הכוללת הקפאת הליכים והסדר עם נושיה.
כדי לקבל את צו הפירוק כנגד החברה, על העובדים להגיש בקשה לקבלת צו פירוק לבית המשפט באמצעות עורך דין הבקי בכך. יחד עם זאת, במידה וכבר התקבל צו פירוק לחברה בשל הליכים שננקטו על ידי גורם אחר לרבות נושי החברה, אין עוד צורך שגם עובדי החברה יפעלו לשם פירוק החברה.
כמו כל נושה, גם על העובדים להגיש תביעת חוב בפני מפרק החברה. תביעת החוב תכלול בדרך כלל תשלומים בגין שכר עבודה, כספי מיסים שהחברה ניכתה משכר העובדים אך טרם העבירה לרשויות המס, ותשלומי חובה אחרים לתקופה של עד שנה טרם הפירוק.
במסגרת הליך פירוק החברה, יש לחלק את כספי קופת הפירוק בין נושי החברה לפי סדר הקדימות שקובע החוק. סדר זה כולל בעיקרו את הנושים הבאים: נושים מובטחים בשיעבוד קבוע, נושים בדין קדימה, נושים מובטחים בשיעבוד צף, נושים רגילים ובעלי המניות של החברה.
עובדי החברה נמנים על הנושים בדין קדימה ועל כן מעמדם גבוה יחסית במדרג עדיפות הנושים. כלומר, המפרק יסלק את החובות לעובדים לפני שהוא יסלק את החובות לקבוצות הנושים שלאחריהם, אם כי רק לאחר שהוא יסלק את החובות לנושים המובטחים בשיעבוד קבוע.
קראו בהרחבה: על מעמד העובדים בעת פירוק חברה
יחד עם זאת, במקרה והחברה איננה מסוגלת לפרוע את מלוא חובותיה לעובדיה, אזי העובדים אשר בזמן עבודתם נוכו מתשלומיהם תשלומי ביטוח לאומי, זכאים להגיש תביעה כלפי הביטוח הלאומי לקבלת גמלה עקב פירוק החברה.
גמלה זו תשולם לכל עובד אשר פרטי תביעת החוב שלו אושרו ע"י המפרק. הגמלה כוללת את סכום חוב שכר העבודה, חוב פיצויי הפיטורים שאין להם כיסוי בקופת הגמל, ותשלומים לקופות הגמל של העובד, שהמעסיק היה אמור להעביר ולא העביר, כל זאת עד לגובה התקרה הקבועה בחוק.
החל מיום 1.1.2014 המדובר בסך של 112,424 ₪, אם כי יש לזכור כי סכום זה מתעדכן מעת לעת.
יודגש כי גם עובדים שעבדו אצל אדם פרטי שהנו עוסק מורשה ולא חברה בע"מ, מבוטחים ע"י ביטוח לאומי. במקרה כזה, יש לדאוג שלמעסיק יוצא צו פשיטת רגל, והוא יוכרז כפשוט רגל. ובמידה וכספי קופת הכינוס של המעסיק אינם מספיקים כדי לשלם את החובות לעובד, גם הוא יהיה זכאי לקבל גמלה מטעם הביטוח הלאומי.
מכתב פיטורים: במידה והעובד כבר פוטר ממקום העבודה חשוב לדאוג לקבל מכתב פיטורים, הן לשם הוכחת פיטוריו והן לשם קבלת דמי אבטלה מהביטוח הלאומי.
התפטרות עקב הרעת תנאים בחזקת פיטורים: במידה והעובד לא פוטר אולם תנאיו במקום העבודה הורעו באופן מוחשי עקב היקלעות העסק למשבר, לרבות עקב אי תשלום שכר העבודה המגיע לו ו/או הפסקת ההפרשות לקופות פיצויי הפיטורים והגמל, קיימת לו האפשרות להתפטר עקב כך בנסיבות מסויימות, ולהיחשב כמפוטר כדין.
כך קובע סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים. גם לשם כך מומלץ כמובן להסתייע בייעוץ וליווי מקדים של עו"ד המתמחה בתחום.
הגנת הזכויות הפנסיוניות: על העובד לוודא כי המעסיק אכן מפריש בפועל את הכספים לקופות פיצויי הפיטורים והגמל שלו. כלומר אין להסתמך רק על כך שבתלוש המשכורת כתוב לכאורה שנוכו הפרשות לקופות השונות, הן מצד העובד והן מצד המעסיק, אלא יש לפנות לקופות ולבדוק האם הן אכן בוצעו בפועל.
אגב, ניכוי כספים משכר העובד ואי העברתם בפועל לקופות השונות, מהווה גם עבירה פלילית של המעסיק, בגינה ניתן להגיש תלונה עליו במשטרה. בכל מקרה, במידה ומגלים שאכן יש פיגור בהעברת כספים לקופות, יש לפנות מיד בכתב למעסיק.
במידת הצורך, ולאחר התייעצות עם הקופה, כדאי לעובד לשלם את ההפרשות החסרות לקופה, כדי שלא יפגעו הזכויות הפנסיוניות ולאחר מכן לתבוע את המעסיק על כך.
הצטיידות במסמכים: על העובד לאסוף לשמור את כל תלושי המשכורת שלו, טפסי 106, וכן מסמכים הקשורים להפרשות לקופת פיצויי הפיטורים וקופת גמל. שכן הדבר נדרש הן לצורך הגשת תביעת החוב למפרק החברה, והן לצורך הגשת הבקשה לקבלת גמלת הביטוח הלאומי הנזכרת לעיל.
במקרים מסויימים ניתן להסתפק בתצהיר העובד לגבי זכויותיו, אולם עדיף כמובן בהרבה להיות מצוייד מראש במסמכים אלו. לפיכך, כבר כשמתחילים לחוש שהחברה נמצאת במצב לא טוב, מומלץ לפנות להנהלת החשבונות של העסק ולדאוג להשלים את כל המסמכים החסרים, מאחר ולאחר סגירת העסק יהיה קשה לקבלם.
חיפוש מקום עבודה חילופי: אין צורך להכביר מילים לגבי צעד זה. שכן, כל עובד שחש שהוא עלול לאבד את מקום עבודתו, או שהוא כבר איבד אותו, מבין היטב כי מוטב לו למצוא מקום עבודה חילופי וזאת בהקדם האפשרי.
אם המעסיק שלך בקשיים, אין עוד סיבה לחכות...
במידה והמעסיק שלך נקלע לקשיים כלכליים, עלולה להיות לכך השפעה דרמתית עליך ועל שאר העובדים.
ככל שמצב העסק קשה יותר, כך הסכנה להמשך העסקתו של העובד אצל אותו מעסיק גדלה יותר. אם חובותיו של המעסיק גדולים ואין לו מקורות מימון, עליך לפעול על מנת להבטיח את הזכויות שלך, ויפה שעה אחת קודם.
בדרך כלל, במקרים כאלה ישנם נושים נוספים כמו: בנקים, ספקים, רשויות המס, רשות מקומית ועוד! וגם אלה ירצו ויפעלו על מנת לקבל מהמעסיק את שמגיע להם. לכן, כדאי בהחלט לפעול במהירות ובחוכמה, לצורך הבטחת מלוא הזכויות המגיעות לך לפי חוק.
ניסיון החיים מוכיח כי פניה לעורך דין וטיפול משפטי מהיר, מבטיחים לעובד את האפשרות למצות את המגיע לו עד תום. חבל ואין כל סיבה להמשיך לחכות ולראות איך המצב מדרדר משבוע לשבוע.
כאשר אתם חשים בקיומה של סכנה להמשך פעילותו של המעסיק – יש לפעול.
חייג/י לשיחה אישית עם עורך דין: 072-336-0524