ייעוץ אישי בחינם או בתשלום - רק תבחר/י!

לקבלת מידע כללי ללא תשלום - בחינם

ניתן לעשות שימוש באחת משתי האפשרויות הבאות: הפורום של פורטל זכויות העובדים או עמוד הפייסבוק של פורטל זכויות העובדים
 

יעוץ אישי 24 שעות ביממה

אנחנו מפעילים צ'אט בוט חינמי, שיכול לעזור לכל עובדת ועובד לקבל מענה אישי, ללא המתנה - בכל שעה ובכל יום, כל השנה.

לחצ/י לשיחה עם עו"ד

הקפידו על ניקיון וסדר בסביבת העבודה

דרגו אותנו:
| דירוגך () בוצע בהצלחה
 (2) דירוגים | דירוג ממוצע (5)

אנשים מבלים שליש מחייהם בעבודה ומידת הסיפוק וההנאה שלהם במקום עבודתם, מקרינה גם על העולם שמחוץ לעבודה, ברמה האישית, בתא המשפחתי ומול חברים.

עובד מרוצה יהיה אדם מאושר ובריא יותר ומדובר בגלגל – אדם מאושר ובריא יהיה עובד נמרץ יותר וכך הלאה. זו אגב, בין היתר, הסיבה ששווה למעסיקים לשים דגש על ההרגשה של עובדיהם ולנסות לעשות את מיטב המאמצים כדי שאותן תחושות שהם חווים בעבודה יהיו ברובן חיוביות.

ההרגשה של כל אחד ואחת מאיתנו במקום העבודה מושפעת ממשתנים שונים וביניהם התפקיד שבו אנו עובדים, היחס של הבוס אלינו, האווירה בצוות, התנאים הסוציאליים, המשכורת וגם הניקיון והסדר בסביבת העבודה שבה אנו שוהים.

מחקרים מוכיחים שסביבת עבודה נקיה ומסודרת משפיעה לטובה הן על העובד והן על המעסיק ובסקירה הבאה נביא לפניכם את הסיבות האמיתיות שבגינן חשוב מאוד להקפיד על ניקיון קבוע במשרד.

למנוע מחלות והידבקויות חוזרות

ההסבר הראשון והמשמעותי לשאלה מדוע חשוב לעבוד בסביבת עבודה נקייה ומסודרת, קשור בבריאות. במקום העבודה נוכחים ביחד עשרות ולעיתים מאות עובדים, לא משנה אם מדובר על סביבת עבודה שהיא אופן ספייס או כזו המחולקת למשרדים.

השהות של הרבה אנשים יחד במשך שעות מרובות, כאשר כל אחד מהם מגיע עם חיידקים שאסף בבית, מהבן/ת זוג, הילדים או האנשים שישבו לידו באוטובוס, מועדת לפורענות או במילים אחרות, להדבקות והידבקויות במחלות כאלו ואחרות.

יתרה מכך, על שפורפרת הטלפון במשרד, המקלדת, מכונת הצילום, השירותים, פינת הקפה ויתר האזורים שהעובדים באים עמם במגע, יכולות להיווצר בקטריות ואם לא מקפידים על ניקיון מקצועי וקבוע, אותן בקטריות עשויות להתרבות ולהפוך למפגע בריאותי של ממש.

עובדתית, מקום עבודה מלוכלך הוא מקום שבו יותר עובדים נדבקים במחלות והתוצאה הישירה היא הפסד לבעל העסק, הן ברמה הכספית, משום שעובדים חולים לוקחים הרבה ימי מחלה שמשולמים על חשבונו והן ברמת התפוקה.

עובדים חולים עלולים להדביק עובדים אחרים וכך קורה שבמקום חמישה אנשים במחלקה, מגיעים לעבודה רק שניים, מה שאומר שהעומס המוטל על העובדים הנותרים יהיה גדול, לרוב גדול מידי, באופן שיפגע באפקטיביות שלהם ויצור כאוס במשרד.

הקשר בין לכלוך לתאונות עבודה

כפי שכולנו יכולים להסכים לכלוך מסכן את בריאות העובדים והוא עלול גם לגרום לתאונות עבודה. בישראל יש 70,000 תאונות עבודה ותתפלאו לדעת שכתמי לכלוך הם הגורם המרכזי לאותן תאונות.

משקאות וכתמי שמן שנשפכו ולא זכו להיות מנוקים בזמן יכולים לגרום להחלקה – על הרצפה במשרד, בשירותים ובמדרגות ומשם הדרך לרגל שבורה, פריצת דיסק ועוד פגיעות בריאותיות חמורות יותר, פתוחה לרווחה.

כמו כן, אבק שמצטבר גורם לעובדים לחלות במחלות נשימתיות, שאריות מזון מהוות קרקע פורייה להתרבות של פטריות ואלו יכולות לגרום להתפתחותם של חיידקים בקיבה וכך הלאה.

אביעד יחזקאל, מנכ"ל חברת הניקיון גד קלין המספקת שירותי ניקיון למשרדים ובעלי עסקים בכל הרחבי הארץ, משתף בסיפור אישי ששמע מלקוח שלו:

"יש לנו לקוח קבוע כבר שלוש שנים. ההתקשרות בנינו התחילה אחרי תביעת ענק שהוא קיבל מעובדת שהחליקה במדרגות של המפעל בגלל שהן היו מלאות כתמים. אותו לקוח התקשר אליי וביקש הצעת מחיר דחופה לתחילת עבודה מיידית. בפגישה איתו הוא היה נסער וסיפר על התביעה שהחברה שלו מתמודדת איתה והכל בגלל מדרגות מלוכלכות.

מאז המקרה הוא ואני בקשרי ידידות ובהמלצתי הוא עשה כמה שינויים מעבר לניקיון, סידר את המשרדים במפעל, שיפץ את השירותים וגם את פינת האוכל של העובדים, קנה כלי מטבח חדשים, הוסיף פחים, עשה פוליש, בקיצור – השקיע גם בניקיון הפנימי וגם בנראות החיצונית וטפו טפו מאז לא היו שום תאונות ובהתאמה, גם אחוז ימי המחלה ירד פלאים".

הגברת המוטיבציה בקרב העובדים

מעבר לעניין הבריאות שכולל בתוכו את נושא ההדבקות, ימי המחלה, היעדרויות עובדים, תאונות העבודה, האנדרלמוסיה שנוצרת בעקבות הלכלוך והפרודוקטיביות שנפגעת, יש סיבה נוספת שבגינה כדאי מאוד שסביבת העבודה תהיה נקיה ומסודרת והיא ההשלכות הפסיכולוגיות והרגשיות שיש לניקיון וסדר על המוח האנושי.

על פי סקר שנערך לאחרונה, נמצא קשר ישיר בין ניקיון למוטיבציה של עובדים. כל העובדים השיבו שהם היו מעדיפים לעבוד במקום עבודה נקי ומסודר ולא זאת בלבד, אלא שסביבת עבודה נקיה מגבירה בעיניהם את רף האנרגיות החיוביות והאוהדות ומדרבנת אותם לרצות להגיע לעבודה וגם להישאר, משמע מעלה מוטיבציה.

בתגובה על תוצאות הסקר אמר אביעד: "ההנחה הגורפת לפיה סביבת עבודה נקייה ומסודרת משפיעה על מצב הרוח של העובדים ומעודדת אותם לפרודוקציה גבוהה, איננה מפתיעה בעיניי.

גם אני כמנהל יכולה להעיד שהנראות של מקום העבודה מאוד חשובה לי - ריח טוב במשרד, פחים מרוקנים, שירותים נקיים שיש בהם סבון ונייר טואלט, פינת קפה מסודרת עם כוסות מבריקות ללא שאריות אודם של הבחורה ששתתה לפניי, כיור ריק מכלים, רצפה שטופה, ניירת אסופה ולא פזורה ברחבי השולחנות.

כל אלו הם דברים שיוצרים אצל העובד הרגשה שהוא מוערך יותר ושיש מי שדואג לו. לא משנה אם מדובר על הבית או המשרד, מקום נקי הוא מקום שכיף יותר להעביר בו את הזמן וזה משהו שאי אפשר להתווכח לגביו".

נראות מול לקוחות שמגיעים לעסק

ואם כבר בנראות עסקינן, מראה המשרד רלוונטי לא רק לעובדים, אלא גם ללקוחות שמגיעים לפגישות וכמו כן, למועמדים פוטנציאליים לעבודה שמגיעים לראיונות עבודה במשרדי החברה.

כל אדם שנכנס למקום (עבודה או כל מקום אחר) מבחין מיד בנראות שלו, הן בהיבט סדר והן מבחינת רמת הניקיון. אם לקוחות או מועמדים לעבודה יגיעו למשרד מבולגן, מלוכלך ושנראה מוזנח, זה יפגע משמעותית בתדמית העסקית של אותה חברה וימזער את הסיכויים שהם ירצו לבוא לפגישה נוספת לטובת סגירת עסקה או תחילת עבודה באותו מקום.

מר יחזקאל ממשיך ומוסיף: "בעלי עסקים לא מבינים עד הסוף את החשיבות של הנושא. הם חושבים שניקיון זה בונוס, אבל הם מפספסים את הנקודה. ניקיון במשרד זה הכרח ולא המלצה ויש כל כך הרבה סיבות טובות שבגינן שווה להשקיע בזה. מי שרואה את התשלום על ניקיון קבוע לעסק כהוצאה טועה ובגדול, זו לא הוצאה אלא השקעה שמחזירה את עצמה.

כשאנשים נכנסים למקום נקי הם אוטומטית חיוביים ונינוחים יותר, קל לשכנע אותם, הם מתרשמים, מתלהבים, הם קולטים משרד שמשדר יוקרה ומשרד שמשדר שכונה, גם לקוחות וגם מרואיינים. בעל עסק שרוצה לשמור על התדמית של העסק לא יכול להרשות לעצמו לוותר על ניקיון משרדי קבוע".

עצות פרקטיות לשמירה על הניקיון

מנכ"ל גד קלין מסכם ואומר: "יש דברים שיכולים לסייע לנושא הניקיון שמתחילים במיקרו ומוכרחים לשים עליהם דגש, מעבר לשירותי ניקיון מקצועיים. לדוגמא, להוסיף כחלק מנהלי העבודה כללים בנוגע לניקיון במשרד, כמו למשל לא לאכול ליד השולחנות. כדי לאכוף את הנוהל הזה יש צורך לעודד את העובדים לצאת להפסקות אוכל מסודרות וכמובן, גם להקצות פינה נעימה ונוחה לטובת האכילה.

כמו כן, אני ממליץ לוודא שמרוקנים בסוף כל יום פחים וששומרים על כיור נקי. בנוסף, כדאי להדביק על הטלפון והמקלדת ניילון נצמד ולהחליף אותו לעיתים תכופות וכך למנוע הצטברות של לכלוך ואבק במקומות שבהם העובדים נוגעים כמעט כל היום, לאוורר את המשרד בבוקר ובערב ולהתייחס לניקיון ברצינות הראויה.

בסופו של יום, ניקיון משפיע על העובדים, על הלקוחות וגם על המנהלים. חברת ניקיון יכולה לעזור לשמור על הניקיון ברמה המקצועית, אבל זה צריך לבוא בד בבד עם העלאת  המודעות של העובדים לניקיון וחשיבותו.

אני באמת מאמין שטובת העובדים צריכה להיות בראש מעייניו של כל בעל עסק שרוצה להצליח וחלק מהותי מטובתם קשור לניקיון והנראות של המקום שבו הם עובדים. עובדים שלא מוטרדים מנושאי ניקיון ושנמצאים בסביבה מסודרת ונקייה ממוקדים בעבודה, בריאים יותר, נינוחים יותר ושמחים יותר.

מעבר לזה, בעלי עסקים שמתחזקים את המשרד שלהם נדרשים להחליף פחות ציוד משום שלרהיטים, למזגנים וכך גם ליתר המכשירים החשמליים יש פחות בלאי וזה חוסך הרבה כסף בטווח הארוך, מניסיון".

קראו עוד: 6 סיבות להספק נמוך של עובדים

אנחנו כאן בשבילך!
לכל עובדת ועובד יש זכויות לפי חוק. פגעו בזכויות שלך? רוצה לבדוק מה קובע החוק?
מידע לעובדים ולמעסיקים
כתבות והודעות בפורום
פורטל זכויות העובדים © המידע באתר ניתן באופן תיאורטי ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין מנוסה!
cccccfff